woensdag 26 juni 2013

Over de verandering van verandering

Twee weken geleden deed ik een training MoP Foundation. Het certificaat is inmiddels gescoord, maar de lessen klinken nog door. Die lessen gaan veel verder dan de examenstof, zoals het een goede training betaamt (met dank aan de toptrainers van Hedeman Consulting).
Op een gegeven moment kwamen we in een discussie terecht over de definities van 'veranderen' en 'verbeteren'. Over onze gezamenlijke ervaring dat verandering te vaak als doel gezien wordt. Dat het eigenlijk over verbeteren moet gaan. Maar dat verbetering pas verbetering is als het ook daadwerkelijk bijdraagt aan de organisatie. 

Mijn beeld van verandering is aan het veranderen. De verandering van organisaties, de organisatie van verandering, maar ook de verandering van het vaste. 

Het grootste deel van mijn carrière heb ik mij gericht op processen. Primaire bedrijfsprocessen, zoals ik dat altijd heb genoemd. Processen die operational excellence zouden moeten brengen. Nu ga ik zeker niet al mijn werk van de afgelopen tien jaar door de WC spoelen, maar toch wil ik wel voor een deel terug komen op mijn eigen vasthoudendheid.

Lees verder op bijoeben.nl.

1 opmerking:

  1. Mooie blog. Zeer herkenbaar, want ik ben ook van oorsprong een processen mens (itil enzo). Een proces geeft richting en duidelijk, gewoon heldere afspraken hoe iets tot stand moet/kan komen. En inderdaad het gaat niet om het proces zelf, het gaat om het doel van het proces. Niet voor niets komen het lean en agile gedachtegoed steeds meer opzetten.

    BeantwoordenVerwijderen