woensdag 22 februari 2012

Over PMO als maatpak

MeetlintBij ieder gesprek dat wij hebben over PMO komen de termen 'business case' en 'toegevoegde waarde' aan de orde. En de vraag hoe je deze kwantitatief maakt en dus hoe je PMO intern en extern verkoopt. Natuurlijk hebben PMO-dienstverleners hier last van, maar de PMO's zelf hebben hier ook tegen te vechten. Zeker nu de economische wind niet de juiste kant op waait. Vanuit Ordina werd al eens een Ronde Tafel rondom dit thema georganiseerd.
Ons wordt geregeld gevraagd of wij aan kunnen geven wat de kwantitatieve toegevoegde waarde van PMO is. Organisaties als Gartner en PM Solutions hebben hier al vele onderzoeken naar gedaan en percentages en bedragen genoemd. Deze percentages en bedragen hebben echter veelal betrekking op de resultaten van de projectorganisatie als geheel. Het is dus altijd de vraag hoe je dan weer bewijst dat juist het PMO voor deze verbetering heeft gezorgd. Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, wordt ieder PMO op een andere manier aangestuurd. Het ene vanuit de financiële lijn, het ander vanuit de operatie, weer een ander vanuit assurance. Iedere manier van aansturen leidt tot geheel andere KPI's. En dat zijn nou juist die KPI's waar hoger op gescoord moet worden.
Om het nog maar niet te hebben over het verschil in definities van PMO. Wat de een PMO noemt heet bij de ander bedrijfsbureau, of PSO, of de PMO-taken zijn verspreid belegd bij diverse afdelingen en functionarissen.

Lees verder op bijoeben.nl...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten