vrijdag 7 mei 2010

Over randvoorwaarden en afhankelijkheid

Eerst een anekdote:

Vorige maand lag mijn internetverbinding er uit thuis. Met mijn semi-technische kennis heb ik van alles geprobeerd om het te fixen, maar ik kwam er niet uit. Een hulplijn inschakelen dus. Die van Ziggo. Verrassend genoeg was die zomaar bereikbaar op Tweede Paasdag. Nou ja, natuurlijk eerst even in de wacht naar vreselijke muziek luisteren... Ik was er van overtuigd dat het probleem niet aan mijn hard- of software lag, want ik kon wel mijn router bereiken maar niet het internet op, ook niet vanaf de laptop van vrouwlief. Daar dacht de behulpzame Ziggo-medewerker anders over. Of ik de modem al eens gereboot had. En de router dan. Of ik dan even via start... Jaja, cmd, ipconfig, precies ja. O, dat stond ook allemaal goed. Instellingen resetten, nog eens rebooten... Mijn standpunt dat het niet aan mijn spullen lag, hield lang stand. Na 20 minuten (het gesprek heeft me achteraf 10 euro gekost...) bleek toch dat het aan mijn router lag. Met draadje vanaf m'n modem deed ie het namelijk wel. Dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd... Dus ik moest de leverancier van m'n router maar gaan bellen (die lleen binnen kantooruren bereikbaar is). Of ik verder nog vragen had. Dan een prettige dag toegewest. Ja, hetzelfde. Na een paar dagen deed m'n draadloze verbinding het overigens ineens weer, vanzelf. Ook boeiend.

Mijn carrière begon ik bij Lost Boys. Lost Boys was en is een van de grootste spelers in de vaderlandse online marketingbranche. Toen ik daar begon waren de spetters van de geknapte internetzeepbel redelijk opgedroogd, maar de vlekken waren nog zichtbaar. Internet was een hype. Ik weet nog wel dat mensen riepen dat ze 'niet mee gingen doen aan die onzin' en dat er mensen waren die 'er niet in geloofden'. Anno 2010 is internet allang niet meer weg te denken uit de samenleving. Het is zo vanzelfsprekend als water uit de kraan. Maar aan die vanzelfsprekendheid hangt ook afhankelijkheid.
Over een eeuw of wat kijkt men terug en noemt deze tijd de 'informatiseringsrevolutie' of misschien nog 'automatiseringsrevolutie'. We zijn al een heel eind, maar hebben ook nog wel een lange weg te gaan. Een telefoonnummer, een vacature, een route, een definitie, je zoekt het allemaal even op internet op. Googelen is een populair werkwoord. Daarnaast hebben we de hele 'nieuwe werken'-discussie.

Lees verder op bijoeben.nl...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten