dinsdag 14 augustus 2012

Over links en over rechts

Een collega* van mij is linkshandig. Dus heeft ze moeite met netjes schrijven op een whiteboard. Maar ze is wel heel netjes, zegt ze. Dat komt omdat ze zo slim is. Want Einstein was ook linkshandig.

Linkshandigen zijn vaak creatief. Of eigenlijk is het andersom. Je linker hersenhelft is je 'cognitieve' kant. Je ratio. De logica. In de rechter hersenhelft spelen zich de creatieve processen af. Je intuïtie, je emotie. Muzikaliteit. Je rechter hersenhelft stuurt ook de linkerkant van je lichaam aan. Dus als je creatief bent, komt dat vaak doordat je rechter hersenhelft sterker ontwikkeld is, waardoor de kans ook groter is dat je met links beter kunt schrijven dan met rechts. Kijk ook maar eens hoeveel muzikanten linkshandig zijn (Jimi Hendrix, Paul McCartney, Paskal Jakobsen, Thomas Acda).

Lees verder op bijoeben.nl...

2 opmerkingen:

  1. Interessant artikel Frank!

    Zo probeerde ik op de basisschool mijn docenten reeds te overtuigen dat ik behoefte had aan een pc in plaats van een pen! Jaren lang mijn handschrift geprobeerd te ontwikkelen. Helaas...het wordt er niet beter op:P

    groet,

    Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op http://www.delinkshandigenwinkel.nl staat een filmpje met als titel: Zijn muzikale mensen vaak llinkshandig (http://www.delinkshandigenwinkel.nl/waar-komt-linkshandigheid-vandaan)

    BeantwoordenVerwijderen